|
||
|
|
||
|
شیر سلطان جنگل
نویسنده : A.T.T
شیر (نام علمی: Panthera leo) پستانداری گوشتخوار از سرده پلنگیان خانواده گربهسانان است. با بدنی بزرگ که وزنش در میان نرها گاه به ۲۵۰ کیلوگرم میرسد. این جانور نیرومند دومین عضو بزرگجثه سرده خود پس از ببر است. شیر به خاطر بدن بزرگ و هیبت و چالاکیش در هنگام شکار لقب «سلطان جنگل» را به خود گرفته؛ اگرچه بیشتر در مناطق ساوانایی آفریقا زندگی میکند و تنها تعداد کمی از آن در جنگل گیر درهندوستان یافت میشوند. آنها طعمههای گوناگونی را بهعنوان خوراک اختیار میکنند که شامل بیشترزوجسمان بومی آفریقا و بهندرت جانداران بزرگی چون فیل و زرافه میشوند.
با آنکه در گذشته شیرها در آفریقا، خاورمیانه، و جنوب آسیا (از جمله ایران) به فراوانی یافت میشدند، امروزه تعداد محدودی از آنها در آفریقا و آسیا باقی ماندهاند که جمعیتشان به سوی کمتر شدن پیش میرود. در حال حاضر اتحادیه بینالمللی حفاظت از محیط زیست وضعیت بقای گونه شیر را در حالتآسیبپذیر طبقهبندی کردهاست.[۱]
شیرها ساختار اجتماعی مشخصی دارند که بر پایه تشکیل گروهی به سرپرستی یک تا سه نر و تعدادی ماده به همراه تولههایشان است. آنها به صورت گروهی به شکار میروند و شکارکردن بیشتر بر دوش شیرهای مادهاست. با آنکه شیرهای نر شکار نمیکنند اما وظیفه محافظت از گروه و قلمرو آن را بر دوش دارند؛ ناحیهای که میتواند تا ۲۶۰ کیلومتر مربع را پوشش دهد.
به این جانور با ابهت از دیرباز تاکنون در فرهنگ و ادبیات ملل گوناگون جهان توجه شده است. نگارههای غار در لاسکو فرانسه نخستین نقاشیهای یافت شده از شیر در جهان هستند که مربوط به ۱۷٬۰۰۰ سال پیش میشوند. به عنوان نمادی از پادشاهی و قدرت در طبیعت، تصویر شیر از دیرباز در فرهنگ ایرانی نماینده شاهنشاهی بوده و اشاره به آن در طول تاریخ از سنگنگارههای تخت جمشید تا پرچم ایران و خاندان شاهنشاهی پهلوی دیده میشود.
نویسنده : A.T.T
* اسبها قادرند در حالت ایستاده بخوابند.
* کانگروها قادرند ۳ متر به سمت بالا و ۸ متر به سمت جلو بپرند.
* قلب میگو در سر آن واقع است.
* گونه ای از خرگوش قادر است ۱۲ ساعت پس از تولد جفت گیری کند.
* دارکوب ها قادرند ۲۰ بار در ثانیه به تنه درخت ضربه بزنند.
* سالانه ۵۰۰ فیلم در امریکا و ۸۰۰ فیلم در هند ساخته میگردد.
* آدولف هیتلر گیاهخوار بوده است.
* تمامی پستانداران به استثنای انسان و میمون کور رنگ میباشند.
* عمر تمساح بیش از ۱۰۰ سال میباشد.
* تمام قوهای کشور انگلیس جزو دارایی های ملکه انگلیس میباشند.
* موریانه ها قادرند تا ۲ روز زیر آب زنده بمانند.
* مزه سیب، پیاز و سیب زمینی یکسان میباشد.و تنها بواسطه بوی آنهاست که طعم های متفاوتی می یابند.
* فیلها قادرند روزانه ۶۰ گالن آب و ۲۵۰ کیلو گرم یونجه مصرف کنند.
* جغدها قادر به حرکت دادن چشمان خود در کاسه چشم نمیباشند.
* ۸۰ درصد امواج مایکرو ویو تلفنهای همراه بوسیله سر جذب میگردد.
* قد فضانوردان هنگامی که در فضا هستند ۵ تا ۷ سانتی متر بلنتر میگردد.
* بلژیک تنها کشوری است که فیلمهای غیر اخلاقی را سانسور نمیکند.
* جلیغه ضد گلوله، برف پاک کن شیشه خودرو و پرینتر لیزری همگی اختراعات زنان میباشند.
* موز پر مصرف ترین میوه کشور امریکا میباشد.
* درتمام انسانهای کره زمین ۹۹٫۹ % شباهت ژنتیکی وجود دارد.
* ۹۸٫۵ % از ژنهای انسان و شامپانزه یکسان میباشند.
* قلب انسان بطور متوسط ۱۰۰ هزار بار در سال میتپد.
* لئوناردو داوینچی مخترع قیچی میباشد.
* سطح شهر مکزیک سالانه ۲۵ سانتی متر نشست میکند.
* ۵۰ %جمعیت جهان هیچگاه در طول حیات خود از تلفن استفاده نکرده اند.
* در هر ۵ ثانیه یک کامپیوتر در سطح جهان به ویروس آلوده میگردد.
* ظروف پلاستیکی ۵۰ هزار سال طول میکشد تا در طبیعت شروع به تجزیه شدن کنند.
* اغلب مارها دارای ۶ ردیف دندان میباشند.
* ۹۰% سم مارها از پروتئین تشکیل یافته است.
مراحل به وجود آمدن (تکامل زمین) در قرآن کریم
نویسنده: A.T.T
در دانشنامه رشد درباره مراحل شکل گیری زمین نوشته شده است که:زمین در بدو پیدایش بصورت کرهای از مواد بسیار داغ و نیمه مذاب بوده که به تدریج عناصر سنگینتر تهنشین شده و هسته فلزی را به وجود آوردند ، و در عین حال عناصر سبکتر به سطوح فوقانی آمده و جبه و پوسته را تشکیل دادند. پس از گذشت میلیاردها سال زمین سرد شد، سطح زمین جامد گشت، جو زمین شکل گرفت، و اقیانوسها بوجود آمدند. تکامل زمین هنوز ادامه دارد. پوسته زمین توسط فورانهای آتشفشانی در کف اقیانوسها نوسازی شده و دائما بر اثر زمین لرزهها و حرکتهای قارهای در حال تغییر و تحول است. تناسب گازهای مختلف در جو زمین نیز بر اثر دخالتهای انسان به آرامی در حال تغییر است.
حال به برسی مراحل شکل گیری زمین در در آیات 28 تا 31 سوره مبارکه نازعات می پردازیم
رَفَعَ سَمْکَهَا فَسَوَّاهَا ﴿۲۸﴾
سقف آن را برافراشته و آن را منظم ساخت.
سقف از نظر لغوی به معنی محافظ و پوشاننده است و انسان را در برابر باران و برف محافظت می کند.و برای کره زمین نیز سقف آن را می توان میدان مقناطیسی زمین در نظر گرفت که مانند یک آهنربا اجسام و سنگ ها را از کره زمین دفع می کند دلیل وجود میدان مغناطیسی زمین نیز وجود پگماتیت های آهن هستند که همانطوری که دربالا نوشته شده است بعد از اندکی که زمین سرد شد عناصر سنگین از جمله آهن شکل گرفتند و در نتیجه میدان مغناطیسی زمین نیز شکل گرفت.
وَأَغْطَشَ لَیْلَهَا وَأَخْرَجَ ضُحَاهَا ﴿۲۹﴾
و شبش را تیره و روزش را آشکار گردانید
بعد از اینکه زمین بعنوان یک سیاره شد طبیعی است که چرخش خود را به دور خورشید و خود آغاز کرد در نتیجه این چرخش شب و روز شکل گرفتند.
وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِکَ دَحَاهَا ﴿۳۰﴾
و پس از آن زمین را با غلتانیدن گسترد
در اینجا نیز غلتاندن می تواند به معنی چرخش زمین باشد که از لحاظ علمی بعد از اینکه زمین چرخشش را آغاز کرد مواد مذاب به مرور سرد شده و خشکی ها به وجود آمدند.
أَخْرَجَ مِنْهَا مَاءهَا وَمَرْعَاهَا ﴿۳۱﴾ آبش خارج کرد و چراگاهش را آماده ساخت
همانطور که در بالا نیز ذکر شده اقیانوس ها بعد از پدید آمدن خشکی ها پدیدار شدند و در نتیجه به وجود آمدن اقیانوس ها گیاهان که در قرآن از آن به عنوان چراگاه قید شده پدیدار شدند.
آیا در قرآن نوشته شده زمین قبل از آسمان به وجود آمده است؟
نویسنده: A.T.T
در سایتهای انگلیسی زبان شبهه ای مبنی بر این مطرح شده است که در قرآن نوشته شده است که در ابتدا زمین آفریده شده و سپس آسمان آفریده شده این شبهه مربوط به آیه 25 سوره بقره می باشد :
هُوَ الَّذِی خَلَقَ لَکُم مَّا فِی الأَرْضِ جَمِیعًا ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ ﴿۲۹﴾
اوست آن کسى که آنچه در زمین است همه را براى شما آفرید سپس به [آفرینش] آسمان پرداخت و هفت آسمان را استوار کرد و او به هر چیزى داناست.
در جواب این شبهه باید گفت که هفت آسمان که در این آیه قید شده است مروبوط به هفت لایه اتمسفر زمین بنامهایتروپوسفر استراتوسفر مزوسفر یونسفر اگزوسفر و دو لایه بنامهای ازونوسفر و اتمسفر است که بطور جداگانه طبقه بندی می شوند.
از دیدگاه علمی نیز آین آیه صحیح است زیرا در ابتدا زمین به وجود آمد و سپس شهاب سنگها آب و آهن و سایر مواد را با خود به زمین حمل نمودند و بعد از آن سیانوباکتری ها پدید آمدند و لایه ازون در اثر سنتز سیانوباکتری ها پدید آمد و لایه اتمسفر نیز به تدریج قوی تر شد و توانست زمین را در مقابل طوفان های خورشیدی و شهابسنگها حفاظت نماید و این آیه هیچ تضادی با علم روز ندارد بارها در سایر آیات قرآن انفجار بزرگ و به وجود آمدن جهان بطور کامل مورد برسی قرار گرفته است.
اشعار کوتاه سعدی
آن کیست که دل نهاد و فارغ بنشست
پنداشت که مهلتی و تأخیری هست
گو میخ مزن که خیمه میباید کند
گو رخت منه که بار میباید بست سعدی
گل که هنوز نو به دست آمده بود
نشکفته تمام باد قهرش بربود
بیچاره بسی امید در خاطر داشت
امید دراز و عمر کوتاه چه سود؟ سعدی
چون ما و شما مقارب یکدگریم
به زان نبود که پردهی هم ندریم
ای خواجه تو عیب من مگو تا من نیز
عیب تو نگویم که یک از یک بتریم سعدی
آیین برادری و شرط یاری
آن نیست که عیب من هنر پنداری
آنست که گر خلاف شایسته روم
از غایت دوستیم دشمن داری سعدی
روزی گفتی شبی کنم دلشادت
وز بند غمان خود کنم آزادت
دیدی که از آن روز چه شبها بگذشت
وز گفتهی خود هیچ نیامد یادت؟ سعدی
علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد
دریغ سود ندارد چو رفت کار از دست
به روزگار سلامت سلاح جنگ بساز
وگرنه سیل چو بگرفت،سد نشایدبستسعدی
نادان همه جا با همه کس آمیزد
چون غرقه به هر چه دید دست آویزد
با مردم زشت نام همراه مباش
کز صحبت دیگدان سیاهی خیزد سعدی
مردان همه عمر پاره بردوختهاند
قوتی به هزار حیله اندوختهاند
فردای قیامت به گناه ایشان را
شاید که نسوزند که خود سوختهاند سعدی
هر دولت و مکنت که قضا میبخشد
در وهم نیاید که چرا میبخشد
بخشنده نه از کیسهی ما میبخشد
ملک آن خداست تا کرا میبخشد سعدی
حاکم ظالم به سنان قلم
دزدی بیتیر و کمان میکند
گله ما را گله از گرگ نیست
این همه بیداد شبان میکند
آنکه زیان میرسد از وی به خلق
فهم ندارد که زیان میکند
چون نکند رخنه به دیوار باغ
دزد، که ناطور همان میکند سعدی
گر خردمند از اوباش جفایی بیند
تا دل خویش نیازارد و درهم نشود
سنگ بیقیمت اگر کاسهی زرین بشکست
قیمت سنگ نیفزاید و زر کم نشود سعدی
با گل به مثل چو خار میباید بود
با دشمن، دوستوار میباید بود
خواهی که سخن ز پرده بیرون نرود
در پرده روزگار میباید بود سعدی
ای صاحب مال، فضل کن بر درویش
گر فضل خدای میشناسی بر خویش
نیکویی کن که مردم نیکاندیش
از دولت بختش همه نیک آید پیش سعدی
هرگز پر طاووس کسی گفت که زشتست؟
یا دیو کسی گفت که رضوان بهشتست؟
نیکی و بدی در گهر خلق سرشتست
از نامه نخوانند مگر آنچه نوشتست سعدی
دیو اگر صومعه داری کند اندر ملکوت
همچو ابلیس همان طینت ماضی دارد
ناکسست آنکه به دراعه و دستار کسست
دزد دزدست وگر جامهی قاضی دارد سعدی
سخن گفته دگر باز نیاید به دهن
اول اندیشه کند مرد که عاقل باشد
تا زمانی دگر اندیشه نباید کردن
که چرا گفتم و اندیشهی باطل باشد سعدی
چو رنج برنتوانی گرفتن از رنجور
قدم ز رفتن و پرسیدنش دریغ مدار
هزار شربت شیرین و میوهی مشموم
چنان مفید نباشد که بوی صحبت یار سعدی
مگسی گفت عنکبوتی را
کاین چه ساقست و ساعد باریک
گفت اگر در کمند من افتی
پیش چشمت جهان کنم تاریک سعدی
چو میدانستی افتادن به ناچار
نبایستی چنین بالا نشستن
به پای خویش رفتن به نبودی
کز اسب افتادن و گردن شکستن؟ سعدی
ای طفل که دفع مگس از خود نتوانی
هر چند که بالغ شدی آخر تو آنی
شکرانهی زور آوری روز جوانی
آنست که قدر پدر پیر بدانی سعدی
گدایان بینی اندر روز محشر
به تخت ملک بر چون پادشاهان
چنان نورانی از فر عبادت
که گویی آفتابانند و ماهان
تو خود چون از خجالت سر برآری
که بر دوشت بود بار گناهان
اگر دانی که بد کردی و بد رفت
بیا پیش از عقوبت عذرخواهان سعدی